Zaměstnanci nemohou do práce a musíte být online? Udělejte z toho výhodu

autor: | 11. 04. 2020 | Firemní kultura

Kategorie: Firemní kultura

Koronavirus a karanténa donutily mnohé firmy přejít na home office a online komunikaci. Jak obrátit krizi v příležitost, a svou firmu inovovat? O tom píšeme v prvním díle našeho Průvodce pro firmy dobou po koronaviru. 

Po hospodářské krizi v roce 2008 se každým rokem očekávala další recese a zpomalení růstu ekonomiky. Zásah přišel z jiné strany a zaskočila nás krize přírodního původu způsobená virem Covid-19. Právě tato krize odhaluje mnohé o naší společnosti a je hlavním formujícím prvkem pro následující desetiletí. Nezbytná opatření vlád zmrazila ekonomiku a pro většinu firem se tak ze dne na den “přestal točit svět”. Musí se nyní přizpůsobit nejen karanténě, ale i situaci, která nastane po ní. Mluví se o tom, že ekonomika už nebude stejná. V čem konkrétně to spočívá, co mohou firmy dělat a jak k tomu přistoupit jako k šanci pro rozvoj správným směrem?

 

Koronavirus: nový vítr uvnitř firmy

Ekonomika nejen zamrzá, ale také se proměňuje. Rok 2020 se do dějin zapíše jako rok, kdy home office a on-line komunikace zachránily podnikání. Karanténa je obrovskou výzvou pro firmy. To, čemu se dlouhá léta bránily nebo se učily postupně zavádět, se nyní stalo realitou v podstatě ze dne na den. Argument “u nás to nejde” se protočil v “jinak to nejde”. A ti, kdo mají s fungováním home office již nějaké zkušenosti, mají obrovskou výhodu. Přechodné období totiž znamená překonání řady překážek, které některé podniky odrazovaly.

  • Jak si pohlídat, aby naplnily svůj úvazek?

  • Jak dohlídnout, že opravdu pracují?

  • Jak organizovat zaměstnance a jejich práci?

  • Jak sledovat průběžný vývoj odvedené práce?

To jsou běžné obavy firem a jejich leadrů. Vše lze však vyřešit ku spokojenosti manažerů i zaměstnanců. Jak? Zapomeňte na starou organizaci práce. Všechny otázky, které si klademe výše, jsou sice pochopitelné, ale již ze své podstaty jsou spojené s mikro managementem. A ten jak víme, nevede k samostatnosti a odpovědnosti.

Jak dosáhneme sebe-odpovědnosti u zaměstnanců

Podívejme se na firmy, které úspěšně praktikují home office nebo třeba i neomezenou dovolenou – nečiní tak pouze na základě dobrého slova. Stěžejní je předat zaměstnancům spolu s důvěrou i zodpovědnost. Není to krátký a jednoduchý proces, ale pokud se povede, není již potřeba kontrolovat, zda zaměstnanci odpracovali 8 hodin denně v kuse a oni nemusí sepisovat výkaz, co kdy dělali. Naopak. Cítí vlastní zodpovědnost za  práci, která se od nich očekává. A vy je u toho nemusíte hlídat, ale správně je motivovat. Jak? Zapojit je do rozhodování o strategických krocích a tváři firmy, všimnout si jejich unikátnosti a dát jim možnost využít svých silných stránek, naučit je time-management, vlastní organizaci práce, efektivní a srozumitelnou komunikaci, a nechat je zvolit si vlastní cestu k dosažení dohodnutého cíle.

Firemní pravidla zpřehlední situaci

Vyjasněte také hodnoty a vize firmy a buďte tak zaměstnavatelem, na kterého budou jeho lidé hrdi, a s jehož filozofií budou spojovat i filozofii svoji osobní. Pak home office nebývá problém. Stane se variantou, jak co nejefektivněji pracovat. Nebývá ani výjimkou, že zaměstnanci dokáží sami optimalizovat svůj čas a do kanceláře vlastně chodí velmi rádi. Prostě proto, že potřebují práci dělat ve firemním prostředí a chtějí mít kontakt s kolegy. Sociální izolace je totiž negativem home office.

Nyní byli do této situace všichni zaměstnavatelé vržení po hlavě a musí rychle zavádět pravidla. Nečekejte na nic a v první kroku si udělejte třeba online workshop pro manažery, jak delegovat práci. Naplánujte pravidelné týmové videokonference a místo e-mailů zvolte efektivní firemní komunikační kanál.

Být online šetří čas i finance, ale nezapomeňte na vzdělávání

Online komunikace je trochu méně náročná. Existuje řada aplikací a nástrojů, které umožňují lepší organizovanost a propojení po internetu. Mezi nimi například Skype, Zoom, Slack, Trello a mnoho dalších. Online komunikace asi nikdy nedokáže nahradit kouzlo lidského kontaktu, ovšem dnešní situace nás donutila, vyzkoušet si video hovory. Po pár takových virtuálních schůzkách člověk zjistí, že i tato forma setkávání má své přednosti.

Z více stran se ozývá, že karanténa je pro nás šance. Šance se zastavit, rozhlédnout, zpomalit a zaměřit se na něco jiného než na výkon. Zaměřit se na sebe, na rodinu, domácnost, a fungovat v takovém tempu, v jakém je nám to příjemné. V těchto dnech nám nic neuteče. Je to šance podívat se i na fungování uvnitř organizace, na spokojenost našich lidí, ohlédnout se zpět. Využijme ji i jako šanci udělat naši firmu lidštější, a zavést nové formy práce tak, abychom za několik týdnů nespadli zase do starých kolejí.

Výše zmíněné novinky ve formě home office a online komunikace nám přímo nabízí možnost, jak může mnoho firem ušetřit a rapidně snížit náklady na provoz kanceláří a cestování. Nesmíme však zapomenout, že tyto změny vyžadují investice v jiných oblastech. Mezi ty nejdůležitější patří dobrý a fungující komunikační nástroj, kvalitní proškolení zaměstnanců, mnohdy i bezpečnější firemní software. Na co nesmíme nikdy zapomenout, je vzdělávání a osobní rozvoj, které nás učí, jak sám sebe řídit a nestát se prokrastinátorem ani workoholikem. Každý má nyní šanci nastavit si svůj work-life balance podle sebe. Sám to však zvládne jen málokdo.

Nakonec nezapomeňte probrat se zaměstnanci i pár praktických otázek ohledně jejich domácí kanceláře. Ne každý má doma stejné ergonomické a technické možnosti, které jste mu zajišťovali v kanceláři, ale i v těchto bodech se dají vždy nastavit oboustranně vyhovující pravidla a podmínky.

Homeoffice a vzdálená komunikace však ani zdaleka nejsou jedinou změnou. Krize zamíchala trhem… Přečtěte si druhý díl našeho “Průvodce”. Dozvíte se jaké šance přinese pro firmy “doba po koronaviru”.

Zjistěte, jak podnikat udržitelně