ANEB CO JE TO ENVIRONMENTÁLNÍ, SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÁ OBLAST?
Při zavádění společenské odpovědnosti by firma neměla opomenout ani jednu ze třech základních oblastí udržitelnosti: environmentální, sociální a ekonomickou. Co si pod tím však představit? Jaká témata se pod každou oblastí vlastně skrývají?
Podívejte se na krátké video-shrnutí co jsou to tři pilíře udržitelnosti anebo si přečtěte celý článek:
Environmentální oblast je asi nejlépe představitelná. Její podstatou je samozřejmě zajistit zdravé životní prostředí v našem okolí i na celé planetě. Když se firma zabývá tím, jaké jsou její environmentální dopady, zjišťuje a počítá, jakou má spotřebu vody, kolik kilogramu odpadu vyprodukuje, kolik spotřebuje materiálů anebo jaká je její uhlíková stopa. Nezabývá se však pouze vlastní činností, ale i činností dodavatelů a dopadem svého produktu nebo služby. Proto velcí odběratelé vyžadují po svých dodavatelích, aby si také vytvářeli své zprávy udržitelnosti. Stále častěji také firmy vyrábějí své produkty s cílem redukovat odpad a ani jinak neškodit.
Mezi environmentální oblasti patří následující témata:
- množství a typ odpadů
- spotřeba materiálů
- spotřeba vody
- spotřeba energie
- využívání nebezpečných chemikálií
- emise skleníkových plynů
- ekologické dopady produktu
- ochrana biodiverzity
- zábor půdy
Sociální oblast lze rozdělit na dvě základní skupiny otázek: interní a externí. Mezi interní patří vše, co se točí kolem zaměstnanců. To znamená jasně definovaná firemní kultura, genderová vyváženost, spokojenost s vykonávanou prací nebo vyváženost pracovního a osobního života. Externí otázky se zabývají vlivem firmy na společnost a tedy názorem místních, podporou znevýhodněných skupin, ale i tím jaký dopad má činnost firmy v zemích třetího světa, respektování lidských práv a tak dále.
Do sociální oblasti patří tato témata:
- Zdraví a bezpečnost zaměstnanců;
- jejich vzdělávání;
- vyváženost pracovního a osobního života;
- rovné příležitosti;
- genderově, etnicky, věkově i jinak vyvážená skladba zaměstnanců;
- míra fluktuace;
- nediskriminace;
- dětská práce;
Navenek pak firma může působit v oblastech:
- firemní dárcovství;
- dobrovolnictví;
- sociální integrace;
- pomoc znevýhodněným skupinám;
- podpora vzdělávání;
- podpora kvality života občanů;
- rozvoj zaměstnanosti a místní infrastruktury;
- boj se zadlužením;
- práva původních obyvatel;
- ochrana zákazníka;
Poslední ekonomická oblast vzbuzuje asi nejvíce kontroverzí. Na jednu stranu je zdůrazňováno, že firma musí sloučit své environmentální a sociální aktivity s finanční výkonností a dbát o to, aby vydělávala. To je bezpochyby pravda a každý si to uvědomujeme. Ekonomická odpovědnost firmy však spočívá v jejím “chování” na trhu. Měla by se chovat eticky a udržitelně – platit daně, bojovat proti uplácení, podporovat místní malé a střední podniky a celkově směřovat ke zdravému a férovému trhu.
Do ekonomické oblasti lze zařadit tato témata:
- etický kodex;
- transparentnost;
- potírání korupce;
- včasné placení faktur;
- poprodejní servis;
- ochrana duševního vlastnictví;
- nepřímé ekonomické dopady;
- nekalé konkurenční praktiky.
Témata jednotlivých oblastí samozřejmě nejsou vyčerpávající. Každá firma může dospět ke svým unikátním otázkám při definování důležitých témat nebo tvorbě CSR reportu a tyto otázky sledovat a komunikovat svému okolí. Problematika se také liší napříč průmyslovými odvětvími a částmi světa.