Role ESG manažera: Ambasador udržitelnosti a strategický partner vedení

autor: | 11. 09. 2024 | Firemní kultura, Firemní strategie

Témata:

V některých firmách novinka, v jiných zaběhnutá pracovní pozice. Manažer udržitelnosti se postupně stává nepostradatelnou součástí společností. Reaguje na přibývající legislativní podmínky, řídí ESG a posouvá firmu správným směrem. Poprvé jsme se náplní práce ESG manažera věnovali v článku Jaká je role manažera udržitelnosti. Dnes vám představíme další dvě kompetence, které tato pozice obnáší.


Interní komunikace udržitelnosti

ESG se věnují firmy z různých důvodů – legislativní povinnost, požadavek od odběratele, ambice snížit výrobní náklady atd. Podobně rozdílné jsou i postoje k němu. Mnoho lidí má z firemní odpovědnosti a udržitelnosti obecně negativní pocity (nedůvěra v myšlenku konceptu, předpokládaná časová a finanční náročnost, množství byrokracie, …). Pro správné fungování firmy je důležité, aby všechny její složky (nebo alespoň co nejvíce z nich) “jely na stejné vlně“. Tedy aby byla udržitelnost vnímaná pozitivně nejen ve vedení, ale i u zaměstnanců. V takovou chvíli vystupuje ESG manažer v roli ambasadora udržitelnosti. Jeho náplní je vysvětlovat kroky směrem k větší firemní odpovědnosti, a zároveň pro tuto myšlenku nadchnout i ostatní oddělení ve firmě. Tedy spolupracovat na dosažení cíle nebo alespoň o udržitelnosti vytvořit pozitivní obrázek.


To je však komplexní úkol. Nabízíme pár tipů, kde začít:
1. Komunikujte pozitivně: zaměřte se na příležitosti a benefity, které ESG přináší. Předsudků ohledně udržitelnosti je spousta. Snažte se je vyvrátit.
2. Najděte si spojence: spolupracujte s kolegy, kteří sdílejí vaši vizi. Mohou vám pomoci šířit myšlenku udržitelnosti.
3. Personalizujte přínosy: ukažte každému oddělení, jak jim ESG může pomoci v jejich vlastní agendě. PR ocení lepší reputaci u zákazníků, finance zase získání podpory od investorů.
4. Inspirujte kolegy úspěchy ostatních firem ve vašem oboru, které úspěšně začlenily ESG strategie. Zvládli to oni, zvládnete to i vy!
5. Vzdělávejte a informujte: pravidelně sdílejte novinky a trendy z oblasti ESG – v rámci firemního newsletteru, školení nebo i na teambuildingu.

S vedením ruku v ruce

Druhá důležitá role je spolupráce s vedením. ESG se promítá do strategického vedení firmy. Proto by vedení nemělo veškerou agendu spojenou s ESG automaticky přesunout na ESG manažera. Obě role mají jiné vědomosti a dovednosti. Spolupráce může být tedy velice efektivní. Mohou spolu nalézt rizika spojená se změnou klimatu, která by mohla ohrozit byznys nebo nastavit cíle pro různé aspekty udržitelnosti. (Možná se zavázali k uhlíkové neutralitě…) Vedení by mělo být přítomno i procesu tvorby ESG reportu. Nedělá dobrotu, když se s jeho obsahem vedení seznamuje při čtení finální verze.


Potřeba reportingu převládá

Přestože tyto dvě role jsou pro firmu důležité, v současné době hledají firmy ESG manažera zpravidla z jednoho hlavního důvodu: ESG reporting. Legislativa nebo například dodavatelé požadují po firmách minimálně výpočet uhlíkové stopy, po těch větších už i ESG report. Letos a příští rok budou manažeři udržitelnosti provádět analýzu dvojí materiality. V roce 2026 by měli začít plnit cíle, které si jako firma ke zvýšení udržitelnosti stanovila.

Pokud se povinnost reportingu týká i vaší firmy a nevíte kudy kam, ozvěte se nám. Rády vám s jakoukoliv částí ESG reportingu pomůžeme nebo poradíme.

dan.heuer@fairventure.cz

Zjistěte, jak podnikat udržitelně