Kromě legislativy táhne udržitelnost firem jejich osobní odhodlání, tlak zákazníků i jejich reputace

Regulatorní požadavky zůstávají hlavní motivací pro rozvoj udržitelnosti, vyplývá z odpovědí 64 firem, které se zúčastnily dotazníkového průzkumu ESG v Česku. Ten jsme ve Fair Venture připravili ve spolupráci s byznysovou platformou  Změna k lepšímu  a nezávislým zpravodajským webem  Ekonews. Hned za legislativními povinnostmi ale firmy uvádějí jako důležitý faktor vlastní hodnoty, následované tlakem zákazníků a odběratelů či snahou o zlepšení své reputace. 

Bariéry 

Za největší překážku považují respondenti složitou a neustále se měnící legislativu. Ocenily by tak v této oblasti stabilní a předvídatelné prostředí. V samotné oblasti ESG je pro ně obtížné především měření a reporting ESG dat, proto plánují častěji spolupracovat s externími odborníky, investovat do vzdělávání a digitálních nástrojů. 

Zdroj: Fair Venture, Průzkum ESG v  Česku – září-říjen 2025 

Hlavní motivace 

Nejčastějšími aktivitami, kterým se firmy aktuálně věnují, jsou měření uhlíkové stopy, tvorba strategie udržitelnosti a příprava ESG reportů podle směrnice CSRD nebo dobrovolného rámce VSME. Stále větší pozornost věnují také řízení rizik a sběru ESG dat v hodnotovém řetězci, tedy sledování dopadů nejen ve vlastní firmě, ale i u dodavatelů a partnerů. To zahrnuje například monitoring pracovních podmínek, nakládání s odpady a vodou nebo původ důležitých surovin s ohledem na geopolitickou stabilitu. 


Zdroj: Fair Venture, Průzkum ESG v  Česku – září-říjen 2025 

„Firmy už dnes vnímají udržitelnost mnohem šířeji než jen jako splnění zákonné povinnosti,“ říká Dan Heuer, zakladatel a CEO konzultační společnosti Fair Venture. 

„Z našich zkušeností i aktuálního průzkumu mezi desítkami firem vyplývá, že jejich hlavní motivací nejsou jen regulatorní požadavky, ale také vlastní hodnoty a tlak odběratelů. Firmy, které se udržitelnosti věnují dlouhodobě a v kontextu svého byznysu, už dnes vidí konkrétní výsledky. Ať už jde o lepší vztahy se zákazníky, silnější reputaci nebo v některých případech i větší důvěru investorů. Klíčové je, aby ESG nebylo jen formálním cvičením, ale skutečně vycházelo z reálných potřeb firmy.“ 

Rozpočet 

Více než polovina firem má na oblast ESG a udržitelnosti vyčleněn rozpočet, menší polovina pak uvádí, že rozpočet pro tuto oblast vyčleněn nemají. A to i přesto, že oblast ESG považují za složitou a z předchozích odpovědí vyplývá, že by potřebovaly praktické návody, lepší know-how i externí podporu. 

„Z průzkumu jasně vyplývá, že udržitelnost je dnes pro firmy důležitá, protože chtějí dlouhodobě obstát v ekonomice, kde hraje roli důvěra, stabilita a kvalita dat. Bohužel právě tyto pilíře mohou oslabit návrhy na osekání evropských standardů, které by místo pomoci přinesly větší nejistotu. Potřebujeme předvídatelné prostředí a jasná pravidla, aby firmy měly důvěru investovat do změn, které jsou v jejich i veřejném zájmu,“ doplňuje Jenda Perla, výkonný ředitel byznysové platformy Změna k lepšímu. 

O průzkumu 

Dotazníkového průzkumu ESG v Česku se v druhé polovině září a začátkem října 2025 zúčastnilo celkem 64 firem – a to jak těch velkých, které mají povinnost reportovat, tak menších, na které se aktuální legislativa nevztahuje. Odpovídaly na 7 otázek týkajících se toho, jak přistupují k ESG, co aktuálně řeší, jaká je jejich hlavní motivace rozvíjet tuto oblast a kde naopak narážejí na překážky. 

Další články