ESG reporting: Dodavatelé nám neposkytnou data – jak si poradit bez nich?

autor: | 11. 11. 2024 | Blog

Kategorie: Blog

Dodavatelé vám nedodají data k výpočtu uhlíkové stopy nebo data potřebné k analýze dvojí materiality? Měly by firmy tuto část v ESG reportu vynechat? ESG reporting je především o udržitelnosti vaší firmy a je možné ho vydat i bez podrobných informací od dodavatelů – důležité je spoléhat na dostupná data a vytvořit report, který zajišťuje přehlednost a transparentnost.

Data od dodavatelů budete potřebovat jen v několika málo případech. V článku vám popíšeme několik oblastí, kde můžete data od dodavatelů potřebovat a také návod na to, jak je získat.

Analýza dvojí materiality – Kde čerpat informace?

Před samotným sestavením ESG reportu je potřeba provést důkladnou analýzu dvojí materiality. Tato analýza vám pomůže identifikovat ty nejvýznamnější dopady a rizika, které vznikají z vaší činnosti a z činnosti vašich dodavatelů.
Analýza dvojí materiality

Jak získáte tyto klíčové informace? Existuje několik cest:

  • Přímý dialog s dodavateli 

Jednou z možností je přímo oslovit své dodavatele a zeptat se jich na konkrétní údaje, dopady a rizika. Můžete se jich například zeptat, kolik pracovních úrazů či incidentů se u nich stalo v minulém roce, nebo jaké mají certifikace dokládající blahobyt jejich zaměstnanců (např. certifikace FairWear) apod. 

Tato cesta je však často náročná, zvláště u menších dodavatelů, kteří těmito informacemi nedisponují nebo nemají zapotřebí tyto citlivé informace sdílet. I větší dodavatelé jsou v některých případech v pozici, kde tyto informace nesdílejí, aby si zajistili odbyt. 

  • Čerpání z veřejných dat a studií

Nemáte k dispozici data od dodavatelů? Vyjděte z obecných předpokladů a studií týkající se vašeho konkrétního odvětví. Například v textilním průmyslu můžete pracovat s odhadovanými riziky jako jsou porušování lidských práv, nízká kvalita života dělníků nebo vystavení se nebezpečným látkám. Tato data pak můžete v dalších letech ověřovat a upřesňovat. Předpokládané negativní dopady můžete i interně ze seznamu vyřadit, pokud si myslíte, že se vás netýkají.

Podobný proces lze aplikovat i analýzy rizik – buď si je dodavatel už sám zanalyzoval a může je s vámi sdílet, nebo je identifikujte na základě typu průmyslu a lokality. 

Bez ohledu na to, kterou cestu zvolíte, je důležité mít k dispozici co nejkomplexnější obraz o dopadech a rizicích vašeho dodavatelského řetězce. Tyto informace pak budou základem pro sestavení vašeho ESG reportu. Pokud potřebujete poradit s analýzou dvojí materiality, můžete obrátit rovnou na naše ESG konzultanty přes náš kontaktní formulář, kteří vám s analýzou rádi pomůžou.

Jaká data potřebuji od dodavatelů pro výpočet uhlíkové stopy? A jak se k nim dostat?

Nedílnou součástí skoro každého ESG reportu je také výpočet uhlíkové stopy podniku. To obnáší nejen zmapování emisí z vlastní činnosti (Scope 1, Scope 2), ale také těch nepřímých, které jsou spojené s vaším dodavatelským řetězcem (Scope 3).

Výpočet uhlíkové stopy

Kde získat potřebná data?

Při výpočtu uhlíkové stopy se je potřeba zahrnout tyto oblasti:

  • Nakupované materiály a zboží – Každá firma nakupuje různé materiály a produkty. Pro co nejpřesnější výpočet je dobré zjistit od vašich dodavatelů, jaká je uhlíková stopa daného produktu, stroje, materiálu. Pokud vám ji však neřekne, nic se neděje. Vždy můžete využít průměrné hodnoty z databází. Přesnější čísla od dodavatelů pak můžete zahrnout v pozdějších letech, až budete potřebovat přesnější data, která se snižují s tím, jak se dodavatelé zlepšují.
  • Doprava – Započítáváme dopravu silniční, železniční, vodní i leteckou bez ohledu na to zda ji platíte vy nebo váš obchodní partner. Od dodavatele je potřeba zjistit vzdálenost a způsob dopravy. Ale i zde můžete čerpat jen z vlastních znalostí.
  • Odpady – Od zpracovatele odpadu bude potřeba zjistit, zda vaše odpady odvezl na skládku, do spalovny nebo se dále recyklovaly. Pokud to nevíte, můžete se opět spolehnout na průměrná data z celé země, nebo kraje.

V některých typech podnikání dává smysl započítat i další kategorie – jako další zpracování a používání výrobku, likvidace produktu, pronájem majetku apod. 

Když si to shrneme, pro výpočet uhlíkové stopy potřebujete řadu dat od dodavatelů. Pokud je však nemáte, není to žádná tragédie, vždy můžete čerpat z obecných databází, kde získáte orientační hodnoty. Dopravu spojenou s vaším podnikáním dokážou kolegové z nákupu kvalifikovaně odhadnout a u odpadů se můžete řídit obecnými hodnotami pro Českou republiku nebo váš kraj. 

Transparentní komunikace je klíčová

Věděli jste, že Scope 3 může tvořit 70–90 % vaší celkové uhlíkové stopy? Pokud máte spočítáno pouze přímé emise z vlastní činnosti (Scope 1 a 2), můžete být později velmi nemile překvapeni. Je dobré totiž snižovat uhlíkovou stopu tam, kde to má reálný dopad.

Nemáte data? Pokud je není možné ani nijak nahradit, můžete je vynechat a uvést, že data nebyla dodavateli poskytnuta. V takovém případě je naprosto zásadní dodržet transparentnost výpočtu, metodiky a všech expertních odhadů, které je třeba podrobně popsat a je třeba uvést v reportu i zdroje dat. K výpočtu uhlíkové stopy můžete využít i náš digitální nástroj z dílny Impact Metrics, který vám proces zásadně zjednodušší.

Jak získat data pro ESG reporting?

Při sestavování vlastního ESG reportu jsou dodavatelská data klíčovou součástí hlavně v kategorii “Pracovníci v dodavatelském řetězci”. V ostatních částech reportu si vystačíte s daty o vaší firmě.

Existují však výjimky – pokud se vaše společnost zaměřuje na cirkulární ekonomiku, budete potřebovat od dodavatelů informace o původu materiálů. Zejména zda pocházejí z primárních nebo recyklovaných zdrojů. Podobné je to i při výpočtu uhlíkové stopy, kde musíte znát, jak vaši dodavatelé nakládají s odpady.

Nezapomeňte, že ESG reporting by měl především odrážet témata, která jste si v analýze dvojí materiality vyhodnotili jako pro vaši firmu významná a kde má vaše činnost klíčové dopady. Proto i rozsah požadovaných dodavatelských dat se bude individuálně odvíjet od vašeho zaměření.

Data jsou základ

S daty od dodavatelů bude vaše ESG přesnější a více založené na datech. Bude pro vás tak i snazší se v ESG zlepšovat a hledat konkrétní opatření, která vás posunou. Pokud však s vámi dodavatelé nespolupracují, existují způsoby, jak si poradit i bez nich. I pro vaše dodavatele jde totiž o nová témata a podklady vám tak budou moct poskytnout třeba v následujících letech.

Buďte v obraze, přihlaste se k pravidelnému newsletteru
Náš měsíční newsletter vás detailně seznámí s klíčovými trendy v oblasti ESG a poskytne vám konkrétní tipy, jak zlepšit udržitelnost vaší firmy. Ať už řešíte snižování emisí, sociální odpovědnost nebo zkvalitnění řízení, v každém vydání najdete inspirativní novinky a praktická doporučení. 

 

 

Zjistěte, jak podnikat udržitelně