Kompletní průvodce ESG reportingem pro rok 2025

autor: | 7. 01. 2025 | Blog

Kategorie: Blog

Hledáte odpovědi na otázky jako „Co je to ESG?“, “Koho se týká povinný ESG reporting?” nebo „Jak správně reportovat ESG data?“ ESG reporting se stává nevyhnutelnou součástí firemní agendy. Povinnosti v oblasti ESG už nelze odkládat. Pro mnoho společností je to poprvé, kdy se musí s tímto tématem vypořádat – a právě proto jsme pro vás připravili kompletního průvodce ESG reportingem pro rok 2025.

Koho se od roku 2025 týká povinný ESG reporting?

Podle směrnice CSRD se ESG reporting v roce 2025 týká firem, které splní alespoň 2 z těchto 3 podmínek:

  • velkých podniků nad 250 zaměstnanců
  • podniků s ročním obratem nad 1 240 mil. Kč 
  • podniků s bilanční sumou nad 620 mil. Kč

💡Výjimku tvoří dceřiné společnosti, za které reportuje mateřská společnost. Více o tom, koho se ESG reporting týká, se můžete dočíst v tomto článku.

Požadavky na ESG reporting zasáhnou i menší firmy v dodavatelských řetězcích těchto velkých firem, které budou požadovat informace o jejich ESG praktikách. Tyto firmy se budou muset přizpůsobit novým standardům, například v oblasti uhlíkové stopy nebo pracovních podmínek. Přestože to představuje výzvu, nabízí to i příležitost pro ty, kdo se připraví včas.

Jaké jsou klíčové kroky ESG reportingu?

  1. Analýza dvojí materiality – Jaký je vliv firmy na okolí a vliv okolí na firmu a čemu se má firma věnovat v ESG reportu? Přečtěte si naši případovou studii o tom, jak probíhala analýza dvojí materiality u knihkupectví Martinus. Více o tom, jak provést analýzu dvojí materiality se dozvíte v naší brožuře.
  2. Výpočet uhlíkové stopy – Jaké množství emisí skleníkových plynů firma produkuje? Měření uhlíkové stopy vám pomůže nejen v reportingu, ale i v reálných úsporách nákladů. Pro rychlý start můžete využít digitální kalkulačku našeho sesterského projektu Impact Metrics.
  3. Stanovení ESG strategie – Čeho chce firma dosáhnout v krátkodobém a dlouhodobém horizontu? ESG strategii lze pojmout různorodě a vychází z podstaty byznysu, jaký firma má. Stanovuje konkrétní cíle v oblasti environmentální, sociální a řízení společnosti. Na různé strategie se můžete podívat přímo do reportů udržitelnosti v naší databázi reportyudrzitelnosti.cz, kde můžete filtrovat přímo podle vybraného odvětví a načerpat tak relevantní inspiraci.
  4. Sběr dat – Sbírejte data k materiálním tématům, které vychází z analýzy dvojí materiality. Jaká data sbírat a zveřejňovat se dozvíte v našem článku.
  5. Tvorba ESG reportingu – ESG data se pak zpracovávají do ESG reportu, který poskytuje transparentní přehled o tom, jak firma plní své cíle v oblasti udržitelnosti. ESG reporting je často regulován právními předpisy a musí splňovat standardy, aby byl důvěryhodný pro investory a další zainteresované strany. Jak to probíhalo v Kofole? Přečtěte se v naší případové studii.

A co dál?

Tyto následující kroky nejsou nezbytnou součástí, ale doporučujeme se na ně také zaměřit pro úspěšnou realizaci vaší ESG strategie.

  1. Nastavení komunikační strategie – Zajistěte, že jsou výsledky a plány správně komunikovány všem relevantním stranám – od zákazníků přes zaměstnance až po akcionáře.
  2. Akční kroky pro dosažení cílů – Implementujte konkrétní opatření a kroky, které pomohou firmě dosáhnout stanovených cílů. Tato fáze zahrnuje monitorování postupu, pravidelné hodnocení výsledků a úpravy strategie podle aktuálního vývoje.

Harmonogram je jasný

  • 2025: Příprava a sběr dat
  • 2026: Report za rok 2025 musí být hotový spolu s výroční zprávou

Za 5 minut 12 – je nejvyšší čas začít. Kvalitní ESG report vyžaduje čas a správnou metodiku. Není to nic, co vznikne přes noc. S blížící se povinností vykazovat ESG je každý měsíc čekání rizikem. Začněte hned a vyhněte se značným komplikacím a zbytečným nákladům.

Co dalšího neopomenout?

  1. Digitalizace – Excel už nestačí. Na začátku vám mohou experti výrazně pomoci s ESG reportingem, ale cílem by mělo být osamostatnit se a zvládat každoroční procesy efektivně sami. Klíčem je využití moderních digitálních nástrojů, které vám zjednoduší práci, minimalizují riziko chyb při manuálním sběru dat a ušetří čas. Zvažte digitální nástroje jako například náš sesterský projekt Impact Metrics. Nepodceňujte sílu digitalizace – přejděte od Excelu k nástrojům, které vás posunou dál.
  2. Zapojení vedení a klíčových oddělení – ESG se firmám vyplácí především ve vztahu k investorům, bance a odběratelům. To určuje i důraz na jednotlivá oddělení firmy a způsob, jak jsou zapojeni. Spolupráce napříč celou firmou je ale pro splnění legislativy nezbytná. 
  3. Externí audit – Připravte podklady tak, aby odpovídaly standardům a byly snadno kontrolovatelné nezávislým auditorem.
  4. Transparentnost – Vyhněte se greenwashingu a získejte důvěru. Místo zkreslování informací využijte data jako svou výhodu. Prezentujte je aktivně, jasně a otevřeně tak, aby věrně odrážela skutečnost. Tím nejen posílíte důvěryhodnost vaší firmy, ale také lépe ukážete váš reálný přínos v oblasti ESG.

ESG je víc než povinnost. Je to byznysová příležitost

  • Zlepšení byznysových vztahů – S jasnou ESG strategií jste důvěryhodnější pro investory, zákazníky i partnery.
  • Konkurenční výhoda – ESG otevírá dveře k novým zakázkám a trhům.
  • Úspory a efektivita – Lepší řízení zdrojů snižuje náklady.
  • Reputace – Firmy s pozitivním dopadem na společnost a planetu budují silnější značku.

Myslete na ESG jako na investici, která vám pomůže růst.

Stále jsou detaily, kde tápete? Domluvte si schůzku s našimi experty.

Důvěřují nám Zentiva, knihkupectví Martinus, Centropen, Heureka, Metrostav, Kofola, Biopekárna Zemanka a mnoho dalších, jejichž značky nejsou tak známé ale v ESG pozadu určitě nejsou. Přidejte se mezi ně i vy – kontaktujte nás pomocí formuláře níže!


    Zjistěte, jak podnikat udržitelně