Hledáte odpovědi na otázky jako „Co je to ESG?“, “Koho se týká povinný ESG reporting?” nebo „Jak správně reportovat ESG data?“ ESG reporting se stává nevyhnutelnou součástí firemní agendy. Povinnosti v oblasti ESG už nelze odkládat. Pro mnoho společností je to poprvé, kdy se musí s tímto tématem vypořádat – a právě proto jsme pro vás připravili kompletního průvodce ESG reportingem pro rok 2025.
Koho se od roku 2025 týká povinný ESG reporting?
Podle směrnice CSRD se ESG reporting v roce 2025 týká firem, které splní alespoň 2 z těchto 3 podmínek:
- velkých podniků nad 250 zaměstnanců
- podniků s ročním obratem nad 1 240 mil. Kč
- podniků s bilanční sumou nad 620 mil. Kč
💡Výjimku tvoří dceřiné společnosti, za které reportuje mateřská společnost. Více o tom, koho se ESG reporting týká, se můžete dočíst v tomto článku.
Požadavky na ESG reporting zasáhnou i menší firmy v dodavatelských řetězcích těchto velkých firem, které budou požadovat informace o jejich ESG praktikách. Tyto firmy se budou muset přizpůsobit novým standardům, například v oblasti uhlíkové stopy nebo pracovních podmínek. Přestože to představuje výzvu, nabízí to i příležitost pro ty, kdo se připraví včas.
Jaké jsou klíčové kroky ESG reportingu?
- Analýza dvojí materiality – Jaký je vliv firmy na okolí a vliv okolí na firmu a čemu se má firma věnovat v ESG reportu? Přečtěte si naši případovou studii o tom, jak probíhala analýza dvojí materiality u knihkupectví Martinus. Více o tom, jak provést analýzu dvojí materiality se dozvíte v naší brožuře.
- Výpočet uhlíkové stopy – Jaké množství emisí skleníkových plynů firma produkuje? Měření uhlíkové stopy vám pomůže nejen v reportingu, ale i v reálných úsporách nákladů. Pro rychlý start můžete využít digitální kalkulačku našeho sesterského projektu Impact Metrics.
- Stanovení ESG strategie – Čeho chce firma dosáhnout v krátkodobém a dlouhodobém horizontu? ESG strategii lze pojmout různorodě a vychází z podstaty byznysu, jaký firma má. Stanovuje konkrétní cíle v oblasti environmentální, sociální a řízení společnosti. Na různé strategie se můžete podívat přímo do reportů udržitelnosti v naší databázi reportyudrzitelnosti.cz, kde můžete filtrovat přímo podle vybraného odvětví a načerpat tak relevantní inspiraci.
- Sběr dat – Sbírejte data k materiálním tématům, které vychází z analýzy dvojí materiality. Jaká data sbírat a zveřejňovat se dozvíte v našem článku.
- Tvorba ESG reportingu – ESG data se pak zpracovávají do ESG reportu, který poskytuje transparentní přehled o tom, jak firma plní své cíle v oblasti udržitelnosti. ESG reporting je často regulován právními předpisy a musí splňovat standardy, aby byl důvěryhodný pro investory a další zainteresované strany. Jak to probíhalo v Kofole? Přečtěte se v naší případové studii.
A co dál?
Tyto následující kroky nejsou nezbytnou součástí, ale doporučujeme se na ně také zaměřit pro úspěšnou realizaci vaší ESG strategie.
- Nastavení komunikační strategie – Zajistěte, že jsou výsledky a plány správně komunikovány všem relevantním stranám – od zákazníků přes zaměstnance až po akcionáře.
- Akční kroky pro dosažení cílů – Implementujte konkrétní opatření a kroky, které pomohou firmě dosáhnout stanovených cílů. Tato fáze zahrnuje monitorování postupu, pravidelné hodnocení výsledků a úpravy strategie podle aktuálního vývoje.
Harmonogram je jasný
- 2025: Příprava a sběr dat
- 2026: Report za rok 2025 musí být hotový spolu s výroční zprávou
⏳ Za 5 minut 12 – je nejvyšší čas začít. Kvalitní ESG report vyžaduje čas a správnou metodiku. Není to nic, co vznikne přes noc. S blížící se povinností vykazovat ESG je každý měsíc čekání rizikem. Začněte hned a vyhněte se značným komplikacím a zbytečným nákladům.
Co dalšího neopomenout?
- Digitalizace – Excel už nestačí. Na začátku vám mohou experti výrazně pomoci s ESG reportingem, ale cílem by mělo být osamostatnit se a zvládat každoroční procesy efektivně sami. Klíčem je využití moderních digitálních nástrojů, které vám zjednoduší práci, minimalizují riziko chyb při manuálním sběru dat a ušetří čas. Zvažte digitální nástroje jako například náš sesterský projekt Impact Metrics. Nepodceňujte sílu digitalizace – přejděte od Excelu k nástrojům, které vás posunou dál.
- Zapojení vedení a klíčových oddělení – ESG se firmám vyplácí především ve vztahu k investorům, bance a odběratelům. To určuje i důraz na jednotlivá oddělení firmy a způsob, jak jsou zapojeni. Spolupráce napříč celou firmou je ale pro splnění legislativy nezbytná.
- Externí audit – Připravte podklady tak, aby odpovídaly standardům a byly snadno kontrolovatelné nezávislým auditorem.
- Transparentnost – Vyhněte se greenwashingu a získejte důvěru. Místo zkreslování informací využijte data jako svou výhodu. Prezentujte je aktivně, jasně a otevřeně tak, aby věrně odrážela skutečnost. Tím nejen posílíte důvěryhodnost vaší firmy, ale také lépe ukážete váš reálný přínos v oblasti ESG.
ESG je víc než povinnost. Je to byznysová příležitost
- Zlepšení byznysových vztahů – S jasnou ESG strategií jste důvěryhodnější pro investory, zákazníky i partnery.
- Konkurenční výhoda – ESG otevírá dveře k novým zakázkám a trhům.
- Úspory a efektivita – Lepší řízení zdrojů snižuje náklady.
- Reputace – Firmy s pozitivním dopadem na společnost a planetu budují silnější značku.
Myslete na ESG jako na investici, která vám pomůže růst.
Stále jsou detaily, kde tápete? Domluvte si schůzku s našimi experty.
Důvěřují nám Zentiva, knihkupectví Martinus, Centropen, Heureka, Metrostav, Kofola, Biopekárna Zemanka a mnoho dalších, jejichž značky nejsou tak známé ale v ESG pozadu určitě nejsou. Přidejte se mezi ně i vy – kontaktujte nás pomocí formuláře níže!