Dle směrnice CSRD budou muset již v roce 2025 první velké společnosti zveřejnit svůj první ESG report za rok 2024. Otázka zní: Jste připraveni se přizpůsobit a využít tuto příležitost pro budování transparentnosti a důvěry s vašimi stakeholdery? Každému ESG reportu předchází analýza dvojí materiality, kde si firma určí významná témata, kterým by se měla v ESG reportu věnovat. Z našich zkušeností víme, že právě analýza dvojí materiality bývá jednou z nejkomplikovanějších částí při přechodu na udržitelné podnikání. V čem spočívá a proč je tak zásadní?
Co je analýza dvojí materiality?
Analýza dvojí materiality je základním prvkem směrnice CSRD. Vyžaduje zhodnocení vlivu firmy na okolí a také vliv okolí na firmu:
- Dopadová materialita – hodnotí relativní význam dopadů, které činnosti společnosti (včetně jejího celého hodnotového řetězce) mají na své okolí
- Finanční materialita – zaměřuje se na otázky, které mají významný vliv na finanční pozici společnosti. Jde o rizika a příležitosti spojené s ESG, které mohou ovlivnit růst a výkonnost firmy.
Tyto dvě dimenze jsou propojené a vzájemně se ovlivňují – firma by proto měla vždy zohledňovat oba pohledy současně a uvědomit si, že je pro ni dané téma důležité ať už z pohledu dopadu, tak i z pohledu rizika.
Přínosy analýzy dvojí materiality
Pokud je provedena správně, poskytne vám analýza dvojí materiality:
- Pevný základ pro ESG reporting – Identifikujete relevantní témata, která by měla být součástí vaší zprávy.
- Ucelený přehled o vzájemném vztahu firmy a jejího okolí – Jak vaše firma ovlivňuje životní prostředí a společnost? Jak vnější faktory působí na vás? Pochopení těchto vazeb pomáhá firmě lépe řídit své dopady a rizika a zohledňovat je ve svém podnikání a strategii.
Není to tedy cvičení pro cvičení, jak se z legislativy může zdát. Je to cvičení pro úspěšný byznys ve světě, který se řídí podle nových pravidel. Jak jsme pomohli například knihkupectví Martinus určit významná témata pro ESG reporting se dozvíte v naší nejnovější případové studii.
Hlavní kroky analýzy dvojí materiality
Součástí analýzy jsou následující kroky:
1. Analýza byznys modelu a dodavatelského řetězce
Prvním krokem je pochopení vašeho podnikatelského prostředí. Měli byste porozumět:
-
- Výzvám udržitelnosti ve vašem odvětví
- Původu a dopadu výrobních vstupů – jako jsou suroviny, energie, technologie či výrobní procesy
- Způsobům využití vašich produktů a jejich životnímu cyklu, včetně likvidace
- Geografickému specifiku: kde firma sídlí, odkud pochází energie, kdo je hlavním dodavatelem.
- Jak je na tom ESG konkurence.
Výsledkem jsou identifikované dopady každé zmapované oblasti.
2. Identifikace a hodnocení dopadů firmy na životní prostředí a společnost
Identifikujte oblasti, kde vaše činnost přispívá k pozitivním nebo negativním dopadům. Významnost dopadu pak vyhodnoťte na základě intenzity, rozsahu dopadu a napravitelnosti. Osvědčilo se nám, že pro všechny dopady a rizika se vytvoří společná databáze, kde se popisují a také hodnotí. Vyhodnocení by mělo obsahovat i vysvětlení metodiky výpočtu. Za rok, až budete kontrolovat, zda je vše aktuální, budete za detailní databázi vděční. Jak by měla výsledná databáze vypadat? Stáhněte si náš praktický tahák na konci článku.
3. Identifikace a hodnocení finančních rizik a příležitostí spojených s udržitelností
Stejným způsobem identifikujte a vyhodnoťte rizika a příležitosti, které se mohou týkat vaší firmy a které mohou mít finanční dopad na vaší firmu. Výsledkem vyhodnocení může být tabulka identifikovaných rizik a příležitostí s jejich pravděpodobností a finančním dopadem. Nezapomeňte i na vysvětlení metodiky, díky které jste k výsledkům došli. Zvláštní zřetel věnujte klimatickým rizikům, kde rizika vyplývají ze scénářů klimatických změn, které nás čekají. Na každé odvětví tyto změny dopadnou jinak.
4. Stakeholder dialog
Pro hodnocení dvojí materiality se doporučuje provést také stakeholder dialog. Doporučujeme ho provést na závěr analýzy, aby se doplnily, potvrdily nebo vyvrátily vaše výsledky.
Stakeholder dialog je umění naslouchat těm, na kterých váš byznys stojí. Jde o proces, kdy aktivně sbíráte zpětnou vazbu, sdílíte své plány a společně hledáte cesty, jak být lepší. Když zapojíte klíčové hráče do dialogu, získáte víc než jen data – získáte konkurenční výhodu a směr, který odráží potřeby a očekávání vašeho okolí.
K dialogu můžete zvolit různé kanály diskuze – jako například monitoring médií, sběr názorů na sociálních sítích, dotazníkové šetření, diskuze, focus group či stakeholder panely. Knihkupectví Martinus například provedlo stakeholder dialog za naší asistence. Jeho součástí byla fokusní skupina s experty, která pomohla ozřejmit řadu detailů z výrobního řetězce knih.
5. Stanovení významných ESG témat
Na základě všech zjištěných informací určete témata, která jsou nejvýznamnější jak pro vaši firmu, tak pro vaše stakeholdery a kterým se budete věnovat v ESG reportingu. Výsledek pak můžete znázornit například pomocí grafického znázornění materiálních dopadů a příležitostí – jeho ukázku si můžete stáhnout v praktickém taháku na konci článku.
Důsledné stanovení dopadů a rizik je základním kamenem úspěšného ESG reportingu. Analýzu dvojí materiality proto nepodceňujte – je to klíčový krok, který vám pomůže nejen lépe porozumět prioritám vaší firmy, ale také lépe komunikovat její odpovědný přístup směrem k investorům, zaměstnancům i veřejnosti. Správně provedená analýza vám otevře cestu k efektivní transformaci a udržitelnému růstu.
Jak úspěšně zvládnout analýzu dvojí materiality? Použijte náš tahák, kde najdete praktické šablony a pomůcky ke každému kroku analýzy.