Veřejnost i média se stále častěji věnují tématům špatného stavu životního prostředí a nutnosti něco s tím dělat. Z části kvůli ohlasu veřejnosti a z části kvůli samotnému stavu životního prostředí se firmy již rozhodují zavádět udržitelnost a udělat své produkty více ekologické. Nabízí se však různé možnosti jak na to. Je lepší vytvořit mezi vašimi výrobky ekologický produkt, nebo rovnou začít měnit celé fungování firmy?
Podívejme se na první možnost:
Zaměřit se na jeden ekologický produkt má hned několik výhod. Soustředíte se na jednu oblast, která má největší potenciál a cenu si nastavíte tak, aby odrážela zvýšené náklady. Otestujete si tak své zákazníky a jejich zájem o ekoprodukt. Nevyžaduje to ani velké investice a zásahy do celého vašeho provozu. Nakonec, kdyby se zvýšený zájem o ekologický výrobek či službu neověřil, můžete je zase z trhu stáhnout.
A nyní druhá možnost:
Začít implementovat udržitelné inovace do všech výrobků se zdát být spíše problematické. Měnit celou firmu na ekologickou (nebo udržitelnou obecně) může vyžadovat investice do inovací a čeká vás cesta komplexní transformací. Celé to vypadá jako zvýšení nákladů při nejistém výsledku. A co když to Vaši zákazníci ani neocení? Z tohoto pohledu se zdá být eko-produkt ideální vstup do světa udržitelnosti.
Studie společnosti IPSOS však napovídá, že pravda může být opačná. Výzkum „dnešní úspěšný lídr a jeho vztah k CSR“ zjistil že 53 % lidé posuzuje při rozhodování o nákupu společenskou odpovědnost firmy, od které produkt nakupují. Zároveň však pouze 35 % lidí uvedlo, že v loňském roce upřednostnili ekologické výrobky. Jak je to možné?
Uvedení jednoho zeleného produktu do vaší nabídky má často klamavý efekt. Zpravidla totiž doplňuje sortiment jednoho levnějšího běžného a dále dražšího prémiového zboží. Cena ekologického produktu se pohybuje někde mezi nebo dokonce nad prémiovým. Vystavíme-li kupujícího (i ekologicky uvědomělého) volbě mezi levným klasickým výrobkem, drahým prémiovým a obdobně drahým eko-produktem, celý nákup mu značně komplikujeme. S tím, že eko-produkt stojí více, už jsme smíření. Problém je však s vnímáním kvality. Pokud je v nabídce i možnost prémiového zboží s vyšší kvalitou budí to dojem, že pořízení ekologických a přírodních materiálů znamená nejen vyšší cenu, ale i nižší kvalitu. A s tím už se srovnáme hůře.
Vžijme se do situace kupujícího. Ve vašem obchodě stojí běžné zboží 100 Kč, prémiové zboží 200 kč a ekologický produkt je za 180 Kč. Zákazník tak dojde k závěru, že ekologický produkt nedosahuje kvality prémiového a kvalitativně je srovnatelný spíše s běžným zbožím. Bohužel často i ten environmentálně uvědomělý sáhne nakonec po prémiovém výrobku, protože nechce platit více peněz za nižší kvalitu.
Nižší zájem o ekologické produkty Vás tak dovede k závěru, že být ekologický se Vám nevyplatí, protože na to lidé ještě nejsou připraveni. A aby toho nebylo málo, tak budete ještě ve výsledku nařčeni z greenwashingu. Tedy z toho, že se snažíte uspokojit „zelené zákazníky, ale přitom stále provozujete i starou nezelenou výrobu a vlastně to s ekologií nemyslíte vážně.
Zavedení jednoho zeleného výrobku dnes již nemá sílu zaujmout zákazníky. Ekologie již není věc volby, ale samozřejmost. To, že fungujete ekologicky, zeleně, udržitelně nebo odpovědně je vaše vizitka, která k Vám přitáhne zákazníka. Dále ho už nechte vybírat podle jiných preferencí. Svou ekologickou volbu již provedl, když přišel k Vám. Netrapte ho znovu tím, že se musí „šidit“. Místo toho zakomponujte udržitelné metody do celé firmy a všech produktů. Často byste nevěřili, kolik udržitelných opatření a plánů zabudovaných do chodu firmy mají značky například z oděvního odvětví jako Addidas nebo Nike, ale i ty méně nápadné jako třeba Vans. A ani kolem toho nedělají velké haló (což je škoda, ale o tom zase v jiném článku). Je to prostě samozřejmost.
A jak tedy začít? Například úplně jednoduše a levně! Zpracujte si zprávu o nefinančních informacích a sami uvidíte, kde je potřeba zlepšovat své fungování. Může to být třeba snižování uhlíkové stopy, nebo spotřeby vody, ale problematika je široká a každá firma si musí najít svou vlastní tvář i cestu.