Nová doba přináší nové formy podnikání a práce

Rok 2021 je rokem příležitostí, a proto jsme pro vás shromáždili tipy, které vám pomohou je vidět

Ruku na srdce, komu z majitelů malé nebo střední firmy se chce měnit zajetá pravidla s vedením firmy i dlouhodobě nastavené procesy? Většina podnikatelů se zcela logicky drží zajetých stereotypů a pokud nenarážejí na otevřený protest většiny zaměstnanců, zákazníků nebo nezájem trhu, necítí potřebu k transformaci.

Loňský rok naprosto všem organizacím uštědřil úder, který nešlo a stále nelze ignorovat. A protože tato současná krize je hlavně o lidech a jejich zdraví, způsobila pandemická opatření, nutnost provést neplánovanou revizi komplexního chodu a řízení firem. A to zejména firemní kultury, kvality a srozumitelnosti nastavených procesů, schopnosti managementu delegovat a kontrovat týmy na dálku, zdravého finančního řízení, udržitelnosti služby či produktu, vztahu s partnery a zákazníky, formu prodeje a našly by se i další oblasti, kterým dnešní krize ve firmách nastavila zrcadlo.

Pokud si ještě stále myslíte, že vaši zaměstnanci dostali roční dovolenou z objektivních příčin, veškerá současná opatření ve firmě jsou jen nutné zlo a brzy se vše vrátí do zajetých kolejí, přestaňte snít a začněte se dívat do reálné budoucnosti. To, co se loni v březnu nastartovalo, pouze urychlilo trend doby. Téma denně diskutované je např. práce na dálku. Pokud dnes nabízíte novým kandidátům při náborovém procesu benefity ve formě home office nebo flexibilní pracovní dobu jen za odměnu, zbytečně zavíráte dveře před talenty, kteří mohu vaší společnosti přinést novou hodnotu, nadání a odbornost a posunout vás do budoucnosti. Pro ně je flexibilita a nové formy práce samozřejmostí a podmínkou mnohdy hodnotnější než samotné finanční ohodnocení. Vám, majitelům a jednatelům firem tato situace staví novou výzvu.

Rok 2021 je rokem příležitostí, a proto jsme pro vás shromáždili tipy, které vám pomohou je vidět:

Odborníci z oboru psychologie a futurologie zabývající se novými formami práce a podnikání upozorňují na fakt, že každá katastrofa v historii lidstva přinesla inovace. Ve Fair Venture jsme sepsali v šesti bodech zásadní změny, které podnikatelskou komunitu na celém světě s největší pravděpodobností čekají:

  1. Virtuální komunikace – prodejní setkání, obchodní a pracovní porady, vzdělávací akce i běžná pracovní komunikace. To, co ještě loni bylo nemyslitelné, dnes je vynucené, se v budoucnu stane velmi často využívané. Lidé se vždy budou chtít potkávat. Forma komunikace však bude mnohem více podléhat i dalším kritériím z pohledu maximální efektivnosti – čas, finanční náklady i možnost přizvat k jednání více účastníků budou ovlivňovat pravidla pro virtuální komunikaci.
  2. Služby založené na předplatném – restaurace, kadeřnictví ale i jiné podniky postižené krizí již možná neotevřou. Ti, co přežijí, budou počítat a strategicky plánovat svoji rentabilitu. Například v USA již začal fungovat systém předplatného v restauracích. Majitel zredukoval kapacitu z 50 na 14 stolů a prodává předplatné na využívání míst v restauraci a svých služeb. Přes týden levnější tarif, na víkend dražší. Zajistí si tak stálou klientelu i finanční stabilitu.
  3. Hybridní práce – práce z domu a z kanceláře se bude pravděpodobně blížit poměru 50:50. O tom, odkud budu dnes nebo zítra pracovat, bude více rozhodovat efektivita, šetření nákladů a času a úroveň technologií a firemní kultury. Firmy, které se tímto směrem již vydaly a začaly pracovat na transformaci procesů, redukci pronajatých kancelářských ploch, digitalizaci a vzdělávání v leadershipu budou na zaměstnaneckém trhu atraktivnějšími zaměstnavateli.
  4. Jsme na prahu 4.průmyslové revoluce – a s tím souvisí i směr, kterým by firmy měly investovat, případně kam by podnikatelé měli obracet své vize při hledání nových příležitostí či budování dalšího směru ve svém podnikání. Idea 4.průmyslové revoluce jde ruku v ruce s principy tzv. udržitelného podnikání 
  5. Vaše odolnost, flexibilita a adaptabilita jsou důležité vlastnosti, které dají vaší firmě velkou šanci přežít nejen tuto krizi, ale i možné další. Loňský rok odlišil firmy, které tuto zásadu pochopily od těch, které se v šoku zastavily a čekají. Jak to může vypadat konkrétně? Např. nahradíte asijského dodavatele materiálu za evropského, budete tvořit finanční rezervy, uděláte průzkum trhu a zjistíte, kde je nyní díra v nabídce a jak ji můžete využít, vytvoříte si reálnou vizi na dalších 30 let a začnete pracovat na cestě jejího naplnění…
  6. Mít spojence bude výhodou – historicky se vždy vyplatilo mít spojence v krizových dobách a tím posílit svoji stabilitu. Táhnout za jeden provaz, spojit se v některých strategických krocích, či působit na trhu v rámci aliance může být důležité pro přežití a výhodné pro re-start. Ekonomové očekávají, že nastane období změn v ekonomice, ve vlastnictví financí a průmyslu, nových vládních a kontrolních opatření i v pozici jednotlivých odvětví na trhu.